tiistai 12. toukokuuta 2009

1994





ÄÄNEN AVAUSRUNO II
Opening tone poem II
(6 .6. 1994)

Minä tahtoisin nähdä
tässä, valkeisen lammen nurmella kaksintaistelun
Pushkinin ja cummingsin:
Iso A vastaan e. e.
Siinä vasta paradigmaattinen pari
säilän säihke vastaan sulkis
iso Pee/ ee.
(eikä mikään kauttaviiva vaan vastaan
aina vastaan
aina tahtoisin sanan lyövän vastaan
ja löylyn
ylös aina Puijon tornin taivaseen)
Tässä on viiva ja alleviiva
älä sano kautta, vaan vastaan koska ee; eekin sanoo
ja minä tahtoisin nähdä
kaksinsilmin tosi taistot
tämän valkeisen nurmella.
Iso Piste vastaan epävarmuus
Suuret sanat/ pienet kädet
Kielioppi vastaan kielen mieli
Suorat sanat/ sihteerin selitykset
Totuus vastaan minä ja minun
epävarmuus ja minun vastustajan vastaus:
Joko Tai/
niin niin The Western Canon
merkitsevästi vastaan tässä vain omista valheistani
enkä kautta sen
käännä kumpaakaan kylkeä yleiseksi teroittimeksi;
vastaan kyllä molemmista
poskistani kautta niiden avaan suuni kuuksi
ja omenaksi ja kautta sen
vastaan täyttä huutoa
puren, puraisen
(vastustan silti kielen rusketusta ja eevan)
kautta pääni vannon vasten tyhjää
kautta, kautta sen yritän änkyttää:
Kohta käy leveä sänky kapeaksi,
rakkaus on poisto, kohta tämä nurmi loppuu
kautta sen
tulee yö syöty koko nälkä ja vyö.
Kuka seuraavaksi lyö
kautta viivan sanan tiskiin
tai nurmen alle, kuka ottaa tyhjän
täyttää sanan vastaa?
Siitä minä en vastaa, minä huudan
siinä sinä
valitset aseet
shakkipelin tai pistoolin matin.
Pushkinin tai cummingsin vastat
molemmat tahtoisin nähdä vaikka muovista.
Tässä nurmen päällä veden äärellä
linnun laulu ruusu
mettiäinen ainoassa mielessäni.


JOUNI TOSSAVAINEN

Ei kommentteja: